Litet dressyr pass

Tog ett litet dressyr pass tidigare ikväll på Lady, börjar märkas att hon börjar bli bättre och bättre, och riktigt smidig i kroppen har hon börjat bli med, barrel race hade också passat henne då hon vänder på en femöring.
Är också lättare i munnen nu, och lyssnar mycket bättre, börjat bli lättare i handen också, men känns ibland som man sitter på en hal studsboll när hon blir för ivrig, ingen riktigt galopp direkt när hon blir ivrig, och det blir hon ofta, traven är lite kort och trippig (taggad) men det är lite att jobba på, men det kommer när det kommer.
Hon söker sig i alla fall neråt nu.
 
Igår hoppade vi, det gav resultat att longera över hinder som vi gjorde häromdagen, då hon bjöd mot hindrena och tvekade inte, dock tog vi det i trav med låga hinder, sen i galopp och sen höjde vi lite, dock inga stora höjder direkt, runt 30-40 max ;) hehe..
Var bara jag som inte hängde med i hindrena första gången, då hon hoppar stort och råkade dra henne i munnen, men nästa släppte jag efter, hon är så liten så det är lite svårt med balansen, känns som man har händerna vid öronen när man hoppar henne, sen dom där svängarna hon gör med, snabb och smidig, men tränar på att hon ska hoppa lugnt och galoppera lugnt, men de kan ibland resultera att hon hoppar känguru på sidan, och ibland drar hon upp huvudet i himmelen så man inte når henne på bettet.
Vet inte riktigt om jag ska vara med på hopp träningar med henne? funderar på att ha privat tränare istället, har en gammal tränare som eventuellt ska komma och hjälpa Dobnas ägare, hade vart kul och se vad hon kan hjälpa mig och Lady med också, dock känner jag alltid att jag vill träna innan jag har tränare så att de blir så bra som möjligt, och går stadigt och fint på tygeln och inte tagga till då och då och få damp.
 
Förresten nu när det är mörkt ute på nätterna, och något kyligare, så har Lady börjat sätta päls, märkte det för nån månad sen att hon fällde en massa, lite störande då fortfarande är varmt på dagarna, så hon svettas ju en massa, likaså har hon börjat byta strålar med, under hovarna, rätt intressant, har sten koll på hovarna, kollar under hovarna dagligen för att kratsa ur och kolla hur de ser ut, lite bärrands röta har hon på ena hoven upptäckte jag idag med.
 
 
Start sida / Fram sida | |
Upp