Lång ritt till stranden

Körde en långritt härom dagen med hästarna, för 4 dagar sen, j*klar vad dåligt det är med ridvägar i Falkenberg, på vissa cykel banor står det att man får rida 500 meter senare får man det inte, sen håller det på så hela tiden, stackars de som bor vid Skogstorp i Falkenberg säger jag bara, dock höll vi oss vid väg kanten istället för att komma till havet och andra vägar att rida på.
 
Kan berätta om en gång då jag skulle rida en häst i ett stall jag red in hästar och tränade och jobbade i stallet förr, fick en utskällning utanför gårdsplanen, framför stallet, där också deras hagar är, dock står det att man får rida där, men blev förvirrad av tanten med sitt gapande, så de som bor där får då inte gå släppa ut sina hästar i hagen mitt emot vägen då eller enligt henne? sjukt..
 
I förrgår, visade jag hur Lady är att rejjsa på för min "mor" taggad som en galoppör och försökte ta bettet flera ggr, men när man väl släpper henne, så går det rejält undan för den hetsiga damen som älskar snabba rejjs. Ville att nån annan som haft häst i galoppen ska se hur snabb hon är, och hur hon älskar det, min "mor" hade tidigare en arab för måånga år sen som hon lät en jockey träna och tävla henne, de vann nångong med, och hamnade i tidningen ;) Det är Ladys gren det, att göra saker där det går undan, eller distans, då hon vill ta sig fram fort, och är nästan outröttlig (hur man nu stavar det?), rida en 2 mil med henne är ingenting, är lika pigg när man kommer hem. Så planerna är att kanske skicka henne till Göteborg till en galopp tränare, kanske gå de korta banorna, eller vad det var min "mor" pratade om, heats? då de ska ha tränats sen 2 års ålder för att hålla i galoppen och för att ha byggt upp ett starkt skelett. Själv är jag för tung för nuförtiden för att ta amatör jockey licens, men träna går väl an, ska jag ta det måste ja gå ner till den vikten jag en gång var på..
 
Meen får la se vad det blir utav detta ;) tog kontakt med en jockey tränare för ett tag sen, men hu den var ju svin dyr, så ska se över lite andra kontakter min "mor har. Läs gärna detta: av en slump stötte jag på detta om skelettet och träning http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-traning-och-vila-har-direkt.htm Finns också en massa annan forskning om träning med unghästar som succesivt byggs upp för att hålla för ridning, på tex Ströms Holm om jag inte minns galet, självklart med vila i perioder.
 
På hemvägen genom byn Skogstorp, mötte vi ett par människor som festade i tält i sin trädgård, som sa: Åååh en arab, så vacker en sån har jag haft, den var lik min.. och pekade förmodligen på Dobna ;) tack, så mycket, jag rider på en ponny typ, är inte så arabtypisk direkt, varken kroppen eller ett typat huvud har hon, men är en rolig ridhäst om man gillar att det händer saker och man inte tråkigt när man rider henne.
Dock kan man bli arg på henne, samtidigt som man tycker om henne ;)
 
Några bilder ifrån stranden.
Start sida / Fram sida | |
Upp